top of page

Akupunktur har sina rötter inom traditionell kinesisk medicin (TCM) och är en mångtusenårig läkekonst som utövas världen över. Akupunktur är en accepterad behandlingsform för smärta och sjukdom.

Numera använder sig även västerländsk medicin av akupunktur för att bota och lindra smärtor. Akupunktur kan behandla många sjukdomstillstånd och åkommor. Vid en akupunkturbehandling sätts tunna sterila engångsnålar i särskilda akupunkturpunkter. Känslan kan beskrivas som en pirrande, domnande eller liten stöt som strålar ut bort från nålen. Det finns olika forskning som visar att akupunktur ger effekt efter upprepning och regelbundenhet.

Bästa resultat kommer efter upprepad behandling och ibland inte förrän efter 5-7 behandlingar. Akupunktur har ofta god effekt vid tillstånd som migrän, huvudvärk, graviditetsbesvär som foglossing och illamående, idrottsskador, muskel- och ledvärk, smärttillstånd idrottsskador.

Har du några frågor kan du kontakta oss via vårt formur här

Motorisk kontroll

Motorisk kontroll/Rörelsekontroll är en noggrann undersökning vid smärta och besvär av svag eller stram muskulatur och hur detta förhållande kan påverka rörelsekontroll.

Felaktiga repetitiva rörelser och kvarhållna positioner som vid arbetsbelastning eller hållningsrelaterad position ger smärta och därmed påverkan på rörelsekontroll.

Genom att korrigera hållning och åtgärda/återträning av nedsatt rörelsedysfunktion så kan man också minska smärtan.

Det basala är att förbättra rörelsekontrollen.

Har du några frågor kan du kontakta oss via vårt formulär här.